A TSMT módszerről

Tervezett Szenzomotoros Tréning- Egy fejlesztő módszer, ami a gyerekek három hónapos korától tíz éves koráig alkalmas az idegrendszeri éretlenség, érési zavar, szenzoros integrációs nehézség tüneteinek csökkentésére. Az idegrendszeri éretlenség nem ritka dolog, a tünetek nagyon sokszínűek lehetnek.
Az idegrendszeri éretlenség azt jelenti, hogy valamely fejlődési területen hiányosság tapasztalható. A TSMT-vel az érési folyamatokat tudjuk segíteni, a szenzoros integrációt fejleszteni. Az érzőpályák működését serkentjük változatos gyakorlatokkal, ezáltal javul a hallásfigyelem, látásfigyelem, egyensúly, izomtónus, és fejlődik a mozgást kivitelező rendszer is.
Regressziós szemlélettel dolgozunk, olyan ingerek pótlására törekszünk, amelyek a gyermek korábbi életszakaszában kimaradtak, vagy nem voltak elegendőek a fejlődés lépcsőfokainak megszilárdulásához. Olyan gyakorlatok vannak a feladatsorban, amelyek segítségével sok tapasztalatot szerez a gyermek a legkülönfélébb helyzetekben. Ezek segítségével igyekszünk „bekapcsolni” az agy azon részeit is, amelynek a kommunikációja a többi agyi területtel nem elégséges.
A TSMT végzésébe a család is beszáll, hiszen a gyakorlatsort otthon a szülők végzik a gyerekkel. Ilyenkor együtt van a család, a családi köteléket erősítő hatása sem elhanyagolható.
A gyakorlatokat mondókával, dalokkal kísérjük, könnyen kivitelezhetőek. Beépül a napirendbe, a szülők maguk is testközelből látják a változásokat, több dolgot megtudnak a gyermekükről. A javulás beindulásával a feladatsor egyre nehezebbé válik, mindig az aktuális tudásszintnek megfelelően. Egy tréninget általában 8-10 hétig kell gyakorolni. Néhány eszközt (gimnasztikai labda, gördeszka, szükség esetén billenőlap) kell beszerezni hozzá.

TSMT hatásai

Fejleszti

  • a mozgáskoordinációt, egyensúlyi gyengeséget
  • térbeli tájékozódást
  • finommotoroikát
  • vizuális, auditív figyelmet
  • ritmusérzéket
  • finommotorikára, grafomotorikára jótékony

Segít

  • a beszédindításban, logopédiai problémáknál
  • közösségbe való beilleszkedésben
  • együttműködési nehézségeknél
  • szabálykövetésben
  • gyakori heves hisztik, érzelmek szabályozásában
  • izomtónus eltéréseknél
  • tartós, koncentrált figyelem kialakulásában
  • kóros reflexek, együttmozgások legátolásában
  • figyelemzavar, hiperaktivitás, autizmusspektrum zavar esetén

A mozgás és a tanulás összefüggései „Okosító torna”

Manapság egyre több tanulmányt, cikket lehet olvasni a mozgás és a tanulás eredményességének összefüggéseiről, vagyis a mozgás jótékonyan befolyásolja a tanulást. A gyermekek fejlődésének pedig a legfontosabb eleme a mozgás. Sajnos a mai életvitel nem segíti eléggé a mozgáskoordináció, ezen keresztül pedig nagyon sok funkció fejlődést, a gyerekek kevesebbet mozognak szabadon, mint kellene. Így értékes tapasztalatokból maradnak ki, amik arra is szükségesek, hogy a bennük szunnyadó képességek kibontakozhassanak. 
Ha valamivel nehézsége van a gyermeknek érdemes megvizsgálni az „alapokat”. Sokszor nem az segít, ha azt gyakoroltatjuk vele, amit nem tud, hanem visszamegyünk oda, ahol az elakadás van. A mozgásterápiák abban segítenek, hogy a problémás terület fejlesztése sokkal hatékonyabb legyen. Például a logopédiai foglalkozáson hamarabb jöjjenek az eredmények. Egy jól összeállított mozgástréning gyakorlása után sokkal eredményesebb lesz a másfajta fejlesztő foglalkozás is. Ne sajnáljuk a mozgásra az időt!

 

Gyakorlásról

Az egyéni TSMT-t nagyrészt a szülők végzik a gyermekkel, mert heti 3-6 ismétlésszám szükséges, hogy a változások beinduljanak, és az elért eredmények megszilárduljanak. Amikor ennyire intenzív a trénig, a fejődés is hamar érzékelhetővé válik. Más keretek között ez a gyakoriság nem valósítható meg, másrészt nem kell érte fizetni a családnak. 
Kisebb gyermekeknél, csecsemőknél könnyebb, ha két szülő végzi a tornát, de egy szülővel is megoldható. 
Amikor a torna beépül a napirendbe, élvezetes közös programmá válik. Sokszor várják is a gyerekek, hiszen ilyenkor anya és apa teljes figyelmét élvezik. Erősíti a kapcsolatot, a szülő közvetlen részese lesz a fejlődésnek, a szülői kompetenciaérzet is erősödik azáltal, hogy ilyen sokat tudott tenni a gyermeke változásáért. 
Kétség kívül lehetnek nehezebb időszakok, vagy nehezebb helyzetek, amikor a gyermek nem akarja megcsinálni, vagy ellenáll a feladatoknak, de következetességgel és kitartással ezt a legtöbbször át lehet hidalni.

A Tünetek

A következőkben azt szeretném felsorolni, milyen tünetek esetén gondoljunk a TSMT terápiára.

Csecsemőkor (0-1 év)

  • „lusta” szopó, szopási nehézségek
  • nem egyformán használja a jobb és bal oldalát
  • nehezen nyugtatható meg, több órán keresztül sír
  • késik a fejemelés, fordulás
  • késik vagy kimaradt a kúszás vagy a mászás, nem szabályosan kúszott, mászott, (nem használta mind a négy végtagját) későn kezd el önállóan járni
  • nem nyúl tárgyakért fél éves kora után sem
  • nem gőgicsél huzamosabb ideig
  • nem mosolyog vissza, nem érdeklik a személyek, tárgyak
  • nehezen kelthető fel a figyelme, vagy csak rövid ideig figyel ránk
  • izomtónus eltérések, kötött vagy laza izomzat

Kisdedkor (1-3 év)

  • nagyon akaratos, nem fogad szót
  • tiltás meg nem értése, be nem tartása
  • dührohamok, agresszió, önagresszió
  • „mintha nem hallana”, nem reagál a beszédre, beszédértési problémák
  • kéréseket, utasításokat nem fogad el, nem teljesíti
  • nehezen irányítható viselkedés
  • későn kezd beszélni (szavak, tőmondatok későn, vagy nem jelennek meg)
  • finommotorika éretlenség, (pl. nem eszik önállóan, gyakran kiesnek a kezéből a tárgyak)
  • későn lesz szobatiszta
  • evés, alvás problémák

Kisgyermekkor (3-7 év)

  • óvodában nehezen illeszkedik be, nem játszik a többi gyerekkel (figyelmen kívül hagyja a többieket, vagy nagyon visszahúzódó, vagy nagyon domináns akar lenni)
  • grafomotorika gyengesége, nem szeret rajzolni, csak firkál
  • mozgásos játékokban ügyetlen
  • futás közben gyakran felbukik, elesik, sokszor megüti magát
  • erőadagolási problémák (időnként vehemens, vagy kevésbé erőteljes)
  • egyensúlyi gyengeség
  • feladathelyzetekből kiszáll, nem teljesít
  • nem vagy nehezen fogadja el a szabályokat
  • segítségnyújtást elutasítja
  • szorongás, depresszió, fóbiák
  • egyszerre több dologra való figyelés nehézsége
  • figyelemzavar (tartós figyelem nehézsége)
  • hiperaktivitás
  • beszédhibák
  • autizmus spektrum zavar
  • tanulási nehézség veszélye, tanulási problémák (figyelem, írás, olvasás, számtan)

Felmérések

Kétfajta felmérés közül lehet választani.

1. LongiKid

A TSMT felméréssel kezdődik, választható a neuro-szenzomotoros szemléletű „Longitudinális komplex vizsgálat” (LongiKid). 
A LongiKid vizsgálatról videofelvétel készül, hogy a kiértékelés minél pontosabb legyen, ne vesszen el semmilyen információ, több mint száz megfigyelési szempont van. A feladatok pontozását pedig egy szoftver végzi, a vizsgált területekről százalékos értéket ad. Több mint 100 alterület kap pontot. A felvétel készítéséhez a szülők beleegyezése szükséges.
A vizsgálat segítségével a szenzoros integráció szintjét, idegrendszer érettségét (kéreg alatti mozgást irányító struktúrák működését) tudjuk meghatározni három hónapos kortól tíz éves korig. A felmérés egyedisége, hogy sokrétű, több területre fókuszál, nagyrészt nagymozgásos feladatokból áll, de vannak benne finommotorikát, térbeli tájékozódást, taktilis feldolgozást, vizuális teljesítményt mérő gyakorlatok. Kiemelten nézi a gyermek figyelmét, mintamásolását, együttműködési készségét, emlékezet feladatok is vannak benne. 
Az egészen piciknél, csecsemőknél, nagyobb jelentősége van a spontán tevékenység, mozgások, testtartás megfigyelésének. Megnézzük többek között, hogyan használja a kezét, mennyire reagál a beszélőre, milyen hangokat ad ki, követ-e a szemével. 
Nagyobbaknál a vizsgálat életkorhoz mérten bővül, egyre több és egyre összetettebb feladatokat kell megoldaniuk. Például az egyensúly vizsgálata különböző helyzetekben történik, hogy minél pontosabb képet kapjunk. Nézzük az ugrásokat, vannak egyidejű többirányú figyelmet igénylő gyakorlatok, pörgetés, vagy mennyire reagál finoman a bőrét ért ingerekre.
A vizsgálat előtt mindig átbeszéljük a gyermek fejlődését születésétől kezdve, nagyobb hangsúllyal a mozgás- és beszédfejlődését, szobatisztaság kialakulását, evési, alvási szokásokat. A várandósság, szülés alatt esetlegesen felmerülő nehézségeket is megbeszéljük. Ha esetleg babanaplóba a fejlődés főbb állomásait feljegyezték, érdemes előtte átnézni, vagy elhozni. 
Fontos, hogy a felmérés nem diagnosztikus értékű.
Kérhető akkor is, ha csak bizonytalanok vagyunk, hogy szükséges-e a gyermeknek a TSMT. 
Ha az iskolakezdéssel kapcsolatban vannak bennünk félelmek, vajon jól fog-e teljesíteni a gyermek, 5 éves kor körül érdemes a szenzomotoros vizsgálatot megcsinálni, hogy legyen idő a tanulás megkezdéséig a megerősítendő területekkel foglalkozni.

2. Szenzomotoros felmérés

Amennyiben valaki nem szeretné a LongiKid vizsgálatot, lehetőség van szenzomotoros felmérőt kérni. Erről nem készül videofelvétel, nem pontozáson alapul, hanem megfigyelési szempontok alapján. Kevesebb feladatot tartalmaz, főként a nagymozgások kivitelezésén, reflexintegráción keresztül következtetünk az idegrendszer érettségére. A finommotorika teljesítményét, nyelvi területet felmérését (nem logopédiai szinten) is érinti.